Ταινίες βασισμένες σε βιβλία που αξίζει κανείς να τις δει και να τις ξαναδεί.

 

Πόσες φορές δεν έχουμε πει τη φράση «Καλή η ταινία, αλλά έχω διαβάσει το βιβλίο και ήταν πολύ καλύτερο». Ή «Ναι, ωραίο το έργο, αλλά δεν πλησιάζει την ατμόσφαιρα του βιβλίου». Διαβάζοντας όσα έχει γράψει ένας συγγραφέας, οι αναγνώστες δημιουργούμε στο μυαλό μας έναν κόσμο που τελικά δεν συμβαδίζει πάντα με το όραμα του εκάστοτε σκηνοθέτη.

Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά κάποιες ταινίες, που ακόμα και αν δεν αποτελούν πιστή μεταφορά του βιβλίου, αξίζουν τον χρόνο σου. :

Ertflix: 15 ταινίες βασισμένες σε βιβλία που δεν πρέπει να χάσετε

«Η Μαύρη Ντάλια» (Black Dahlia)

Βασισμένη στο μυθιστόρημα του Τζέιμς Ελρόι «Μαύρη Ντάλια».

Μια ιστορία έρωτα, διαφθοράς, συμφερόντων και αμαρτίας εκτυλίσσεται παράλληλα με την προσπάθεια διαλεύκανσης του βάναυσου φόνου μιας νεαρής στάρλετ του Χόλιγουντ.

Η αληθινή ιστορία της δολοφονίας της Μαύρης Ντάλιας –που μέχρι σήμερα δεν έχει διαλευκανθεί– συντάραξε και καθήλωσε τις ΗΠΑ το 1947 και παραμένει συγκλονιστική ακόμα και σήμερα. Δύο αστυνομικοί, ο Λι Μπλάνσαρντ (Άαρον Έκχαρτ) και ο Μπάκι Μπλέιχερτ (Τζος Χάρτνετ), αναλαμβάνουν την έρευνα γύρω από τη δολοφονία της νεαρής ηθοποιού Ελίζαμπεθ Σορτ. Σε πρωταγωνιστικούς ρόλους εμφανίζονται η Σκάρλετ Γιόχανσον και η Χίλαρι Σουάνκ.

«Το όνομα του Ρόδου» (The Name of the Rose)

Μεταφορά του αριστουργηματικού μυθιστορήματος του Ουμπέρτο Έκο.

Βόρεια Ιταλία, 1327. Ο φραγκισκανός μοναχός Ουίλιαμ του Μπάσκερβιλ (Σον Κόνερι), ακολουθούμενος από τον νεαρό δόκιμο μοναχό Άντσο της Μελκ (Κρίστιαν Σλέιτερ), επισκέπτονται ένα απομονωμένο μοναστήρι για να συμμετάσχουν σε ένα διάλογο για τη φτώχεια ανάμεσα στο φραγκισκανό τάγμα και απεσταλμένων του πάπα. Οι δυο τους, όμως, θα γίνουν μάρτυρες μιας σειράς δολοφονιών μοναχών.

«Αυτή η νύχτα μένει»

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Θάνου Αλεξανδρή.

Ο Ανδρέας (Νίκος Κουρής) και η Στέλλα (Αθηνά Μαξίμου) ζουν τον έρωτά τους, στην Αθήνα των 80s. Η επιθυμία της Στέλλας να γίνει τραγουδίστρια την οδηγεί στα νυχτομάγαζα της επαρχίας, ενώ ο Ανδρέας προσπαθεί να συνεχίσει τη ζωή του, δουλεύοντας στη συνοικιακή ΕΒΓΑ που διατηρεί. Πολύ σύντομα, όμως, μετανιώνει για τον χωρισμό τους και αποφασίζει να την αναζητήσει, ξεκινώντας ένα οδοιπορικό στη σκληρή πραγματικότητα της επαρχιακής νύχτας. Ώσπου, οι δρόμοι τους διασταυρώνονται και ο κίνδυνος τούς ενώνει. Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Θάνου Αλεξανδρή, που συνυπογράφει το σενάριο της κλασικής πια ταινίας του Νίκου Παναγιωτόπουλου, με μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη.

«Martin Eden» (Μάρτιν Ίντεν)

Βασισμένη στο μυθιστόρημα του Αμερικανού συγγραφέα Τζακ Λόντον που δημοσιεύθηκε σε συνέχειες στο περιοδικό «Pacific Monthly» από τον Σεπτέμβριο του 1908 έως τον Σεπτέμβριο του 1909 και στη συνέχεια εκδόθηκε σε βιβλίο.

Ο Μάρτιν είναι ένας ανήσυχος προλετάριος, που φιλοδοξεί να μορφωθεί και να ασχοληθεί με τη συγγραφή βιβλίων, ώστε να γίνει η φωνή όσων δεν έχουν φωνή, δηλαδή των ανθρώπων της τάξης του. Η γνωριμία του με μια πλούσια κοπέλα, και ο κεραυνοβόλος έρωτας που γεννιέται ανάμεσά τους, θα τον φέρει σε τροχιά σύγκρουσης με την οικογένειά της, αλλά και με το κατεστημένο της εποχής του. Οι ιδεολογικές συγκρούσεις του μυθιστορήματος του Τζακ Λόντον μεταφέρονται από το Όκλαντ της Καλιφόρνια των αρχών του 20ού αιώνα, στη μεσοπολεμική Νάπολη.

«La Chambre Bleue» (To μπλε δωμάτιο)

Μεταφορά του αισθησιακού λογοτεχνικού έργου του Ζορζ Σιμενόν.

Ένας άνδρας και μια γυναίκα, κρυφά ερωτευμένοι, κάνουν έρωτα σ’ ένα δωμάτιο και ανταλλάσσουν αθώα λόγια μετά το σεξ. Τουλάχιστον, αυτό φαίνεται να πιστεύει ο άνδρας. Τώρα, η αστυνομία διεξάγει έρευνα και ο Ζιλιέν δεν καταφέρνει να βρει τις σωστές λέξεις. Τι συνέβη; Για ποιο λόγο κατηγορείται; Μια αστυνομική ιστορία που μεταμορφώνεται σε εξερεύνηση του ερωτικού πάθους από το βιβλίο του Βέλγου Ζορζ Σιμενόν.

 

Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ – The Great Gatsby (2013)

Με πρωταγωνιστή τον Leonardo Dicaprio και σκηνοθέτη τον Baz Luhrmann εξελίσσεται το αριστούργημα που αντικατοπτρίζει το Αμερικάνικο Όνειρο. Βρισκόμαστε στη Ν. Υόρκη τη δεκαετία του 1920. Ο Γκάτσμπυ είναι πάμπλουτος, μένει σε μια έπαυλη, έχει μπάτλερ, υπηρέτες και διοργανώνει θρυλικά πάρτι. Κανείς δε ξέρει ποιος είναι πραγματικά και πώς απέκτησε όλο αυτό τον πλούτο. Όλοι γοητεύονται από το μυστηριώδες παρελθόν του άλλα και τον τρόπο ζωής του. Όμως, ο ίδιος έχει έναν απόλυτο, ρομαντικό και ανεκπλήρωτο έρωτα για την πανέμορφη, αλλά παντρεμένη Νταίζη. Ο Γκάτσμπυ όμως ξεχωρίζει. Και ο τρόπος σκέψης του τον κάνει όντως «Υπέροχο».

 

Ο έρωτας στα χρόνια της Χολέρας – Love in the Time of Cholera (2007)

Ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες γράφει για μια υπέροχη ιστορία αγάπης σε μια εποχή που μόνο για αγάπες δεν είναι, αφού η χολέρα είναι η βασικότερη αιτία θανάτου στον πλανήτη.

Δύο νέοι, ο Φλορεντίνο Αρίσα και η Φερμίνα Δάσα, είκοσι και δεκάξι χρονών αντίστοιχα, ζουν σε μια αποικιακή πόλη της Κολομβίας. Ερωτεύονται παράφορα και η μόνη επικοινωνία που μπορούν να έχουν –μετ’ εμποδίων πάντα– είναι η ανταλλαγή επιστολών. Αυτή η επικοινωνία όμως κάποια στιγμή γίνεται αντιληπτή από τον πατέρα της Φερμίνα, με αποτέλεσμα να τη στείλει σε άλλη πόλη για να ξεχάσει τον Φλορεντίνο. Επιστρέφοντας μετά από δύο χρόνια, διαπιστώνει ότι για κείνον δεν έχει αλλάξει τίποτα. Για εκείνην όμως έχουν αλλάξει τα πάντα. Παντρεύεται τον γιατρό Χουβενάλ Ουρμπίνο, ταξιδεύει πολύ, αποκτά παιδιά και οργανώνει τη ζωή της σύμφωνα με τους κανόνες της επιφανούς οικογένειας στην οποία πλέον ανήκει. Εκείνος στέκεται στο περιθώριο, να την παρατηρεί και να περιμένει. Κάνει περιστασιακές ή και μόνιμες σχέσεις, όμως καμιά δεν μπορεί να πάρει τη θέση της στην καρδιά του. Εκείνη, στη διάρκεια του έγγαμου βίου της, κοιτάζει μπροστά, δεν γυρίζει ποτέ στο παρελθόν, σαν να έχει βάλει ένα στοίχημα με τον εαυτό της να τα καταφέρει και να φτάσει ψηλά, να αντισταθμίσει τον έρωτα που στερήθηκε με μια ζωή στην οποία δεν θα στερείται τίποτα από τα υλικά αγαθά που μπορεί κάποιος να επιθυμήσει. Εκείνος είναι αποφασισμένος να την περιμένει, όσα χρόνια κι αν χρειαστούν, πεπεισμένος ότι αυτή η μέρα κάποτε θα έρθει. Για μια ατελείωτη σειρά ετών, προετοιμάζει το σπίτι του και τον εαυτό του για το γεγονός αυτό. Αποκτά οικονομική άνεση και μια πολύ καλή θέση στην εταιρεία που διαχειρίζεται τα ποταμόπλοια, ώστε να νιώθει αντάξιός της.

Ώσπου έρχεται για τον Φλορεντίνο Αρίσα η πολυπόθητη μέρα. Ο γιατρός Χουβενάλ Ουρμπίνο σκοτώνεται πέφτοντας από τη σκάλα, στην προσπάθειά του να πιάσει τον παπαγάλο που έχει ανέβει σε ένα ψηλό κλαδί του δέντρου της αυλής τους. Θα μπορέσει ο Φλορεντίνο Αρίσα να προσεγγίσει εκ νέου τη Φερμίνα Δάσα, με την οποία έχει να μιλήσει ουσιαστικά πενήντα χρόνια; Θα βρουν κώδικες επικοινωνίας και σημεία επαφής; Κι αν σίγουρα δεν μπορούν να συνεχίσουν από εκεί που είχαν μείνει πριν από χρόνια, θα υπάρξει ένα νέο σημείο εκκίνησης;

Εκεί που τραγουδούν οι Καραβίδες – Where the Crawdads Sing (2022)

Η Κάια (την υποδύεται η αιθέρια Ντέιζι Έντγκαρ-Τζόουνς) είναι μια μοναχική κοπέλα που έχει εγκαταλειφθεί από την οικογένεια και τον περίγυρό της. Βρισκόμαστε στη Βόρεια Καρολίνα του ’50 και η ταινία ξεκινάει με τον εντοπισμό του πτώματος ενός νεαρού. Βασική ένοχη θεωρείται η Κάια και παραπέμπεται σε δίκη. Ένορκοι και θεατές καλούμαστε να αποφασίσουμε αν είναι ένοχη ή αθώα.
Οι βάλτοι της Βόρειας Καρολίνας είναι ικανοί να πνίξουν την ηρωίδα και όποιον τη συναναστρέφεται. Όπως χαρακτηριστικά γράφει η συγγραφέας Ντέλια Όουενς «Ένας βάλτος γνωρίζει τα πάντα για τον θάνατο και δεν τον ορίζει απαραίτητα ως τραγωδία, οπωσδήποτε ούτε ως αμαρτία». Η φύση δένει αρμονικά με τη μουσική και οι εναλλαγές με τις σκηνές στη δικαστική αίθουσα μας υπενθυμίζουν διαρκώς ότι η Κάια είναι μια κυνηγημένη ψυχή που αποζητά τη γαλήνη της.

Τελευταία έξοδος: Ρίτα Χέιγουορθ

Κυκλοφόρησε το 1994 και είναι από τις περιπτώσεις που αγαπήθηκε πολύ περισσότερο από το βιβλίο. Αν και δεν πήγε καλά εισπρακτικά από την αρχή, ήταν προτεινόμενη για 7 βραβεία Όσκαρ -δεν πήρε κανένα τελικά- και θεωρείται πλέον κλασική. Πρωταγωνιστούν οι Tim Robbins και Morgan Freeman. Στην ταινία περιγράφεται η ιστορία του Andy Dufresne, ενός τραπεζίτη, ο οποίος μένει στην κρατική φυλακή Shawshank για σχεδόν δύο δεκαετίες κατηγορούμενος για το φόνο της γυναίκας του και του εραστή της. Εκεί αναπτύσσει φιλία με ένα συγκρατούμενο με το όνομα Ellis “Red” Redding και ανακαλύπτουν τη δύναμη της φιλίας ώσπου φτάνουν και οι δύο στη λύτρωση.

Οι γέφυρες του Μάντισον 

Η ταινία κυκλοφόρησε το 1995 με πρωταγωνιστές τους Meryl Streep (κέρδισε βραβείο Όσκαρ για την ερμηνεία της) και Clint Eastwood. Περιγράφει τη σύντομη ερωτική ιστορία μιας παντρεμένης Ιταλοαμερικανίδας αγρότισσας με έναν επισκέπτη φωτογράφο στην επαρχία Μάντισον του 1965.

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Robert James Waller (The Bridges of Madison County) που κυκλοφόρησε στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Ωκεανίδα.

Μια απέραντα τρυφερή και συγκινητική ιστορία δύο ώριμων ανθρώπων, με πλαίσιο τις παλιές σκεπαστές γέφυρες της κομητείας του Μάντισον, στην Άιοβα. Ο Ρόμπερτ Κινκάιντ, πενήντα δύο χρονών, φωτογράφος, συνεργάτης του “Νάσιοναλ Τζεογκράφικ”, άνθρωπος παράξενος, σχεδόν μυστικιστής, ταξιδευτής στις ασιατικές ερήμους, στους μακρινούς ποταμούς και στις αρχαίες πόλεις, απόλυτα αφοσιωμένος στο επάγγελμά του, δεν νιώθει να βρίσκεται σε αρμονία με την εποχή του. Η Φραντζέσκα Τζόνσον, σαράντα πέντε χρονών, γυναίκα αγρότη, άλλοτε νυφούλα πολέμου από την Ιταλία, ζει τώρα σ’ ένα αγρόκτημα της Άιοβα, με θολές αναμνήσεις από τα όνειρα της κοριτσίστικης ηλικίας της. Είναι και οι δύο σχετικά ευχαριστημένοι από τη ζωή τους. Όταν όμως ο Ρόμπερτ Κινκάιντ, μέσα στη ζέστη και στη σκόνη ενός καλοκαιριού της Άιοβα, στρίβει το φορτηγάκι του στο δρομάκι του αγροκτήματός της για να ζητήσει πληροφορίες, ο κόσμος γυρίζει ανάποδα γι’ αυτούς, οι ψευδαισθήσεις τους διαλύονται στη στιγμή και ζουν μαζί έναν έρωτα σπάνιας και συνταρακτικής ομορφιάς, από αυτούς που σφραγίζουν για πάντα μια ζωή…

“Μικρά Αγγλία”

Μικρά Αγγλία έλεγαν παλιότερα την Άνδρο, αλλά και το πλοίο με το οποίο μπαρκάρει ο Σπύρος, ο άντρας που μπαίνει ανάμεσα σε δύο αδελφές από το συγκεκριμένο νησί. Η μεγάλη αδελφή, η Όρσα, είναι τρελά ερωτευμένη με εκείνον, όμως η μητέρα της την αναγκάζει να παντρευτεί έναν άλλο πιο πλούσιο άντρα. Αργότερα, ο Σπύρος, όταν γίνεται πλοιοκτήτης, θεωρείται αρκετά άξιος να γίνει μέλος της οικογένειας, γι’ αυτό και παντρεύεται τη μικρή αδελφή της Όρσας, τη Μόσχα. Μάλιστα, οι δύο αδελφές με τους συζύγους τους μένουν στο ίδιο σπίτι, όσο οι άντρες δεν ταξιδεύουν, πράγμα που κάνει το δράμα της Όρσας, αλλά και τον έρωτα της, ακόμα εντονότερο. Το χρονικό πλαίσιο στο οποίο εξελίσσεται η ιστορία είναι περίπου από το 1930 μέχρι το 1950. Αρχικά, η Ιωάννα Καρυστιάνη, έγραψε τη “Μικρά Αγγλία’ ως μυθιστόρημα, το οποίο εκδόθηκε και κυκλοφόρησε το 1997, και έγινε γρήγορα αγαπητό στο ευρύ κοινό. Χρόνια αργότερα, το 2013, έγινε η μεταφορά του έργου στη Μεγάλη οθόνη. Την ταινία σκηνοθέτησε ο Παντελής Βούλγαρης μένοντας πιστός στο πνεύμα του πρωτότυπου έργου, ενώ παράλληλα απέδωσε με πολύ ιδιαίτερο τρόπο το τόσο το κλίμα της εποχής και το ιστορικό πλαίσιο, όσο και το ίδιο το νησί της Άνδρου

«Ο Νονός» (1972)

Ο Μάριο Πούζο έγραψε το 1969 το μυθιστόρημα για τον Βίτο Κορλεόνε, τον «πατριάρχη» της ιταλο-αμερικανικής μαφίας, ένα βιβλίο που θα περνούσε ενδεχομένως στα ψιλά αν δεν μετατρεπόταν σε μια από τις καλύτερες ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου.

Εκεί που το βιβλίο είναι αρκετά διασκεδαστικό, ο Κόπολα το μετέτρεψε σε ένα εκπληκτικό κινηματογραφικό επίτευγμα, μια συγκλονιστική εμπειρία που γεύεσαι με όλες τις αισθήσεις σου. Το γκαγκστερικό μυθιστόρημα είναι διανθισμένο με μπόλικο αίμα και σφαγή, συχνά και με ίντριγκα επιπέδου σαπουνόπερας, μένοντας ωστόσο στην απλή εξιστόρηση.

Ο Κόπολα το ανέβασε στο επίπεδο του αριστουργήματος επεκτείνοντας τις θεματικές του, παίρνοντας το γλυκόπικρο μελόδραμα και μεταμορφώνοντάς το σε μια οπτική εμπειρία που όχι μόνο σφράγισε το είδος, αλλά και το ίδιο το σινεμά τελικά. Το βιβλίο ήταν στα μπεστ-σέλερ των «New York Times» για έναν χρόνο, η ταινία στον θρόνο της έβδομης τέχνης για όσο θα υπάρχει η έβδομη τέχνη…

«Η φωλιά του κούκου» (1975)

Τι δεν είχε το σκληρό, προκλητικό και δυνατό βιβλίο του 1962; Αν πρέπει να το πούμε, τον Τζακ Νίκολσον! Αυτός πήρε τον καβγατζή τρόφιμο Ραντλ ΜακΜέρφι και τον μετέτρεψε στον απόλυτο αντιήρωα του μεγάλου πανιού, στο ίδιο το όχημα μιας ιστορίας που δεν είναι η ίδια χωρίς τη συγκλονιστική ερμηνεία του.

Ο Φόρμαν τόλμησε μάλιστα να αλλάξει ακόμα και το κέντρο βάρους στην ιστορία του. Εκεί που το βιβλίο το αφηγείται ο Αρχηγός Μπρόμντεν, ο φαινομενικά κωφάλαλος τρόφιμος της ψυχιατρικής πτέρυγας, η ταινία λέγεται από την οπτική του ίδιου του ΜακΜέρφι, κάνοντάς τον έτσι κεντρικό μοτίβο στη μάχη του με τη δύστροπη νοσοκόμα.

Για να είμαστε δίκαιοι, το μυθιστόρημα απέσπασε καταπληκτικές κριτικές στον καιρό του. Μόνο που ο Φόρμαν το μετέτρεψε σε μια συγκλονιστική παραβολή για τη μάχη του καλού με το κακό, μια απέλπιδα κραυγή απέναντι στις λογής τυραννίες που μας επιβάλλονται.

βιβλία που έγιναν ταινίες

Όσα Παίρνει ο Άνεμος (1939)

Μια γυναίκα που χειραγωγεί και ένας κατεργάρης άνδρας σχετίζονται με ένα ταραχώδες ειδύλλιο κατά τη διάρκεια του αμερικανικού εμφύλιου πολέμου.
Η Margaret Mitchell άφησε μια σπουδαία παρακαταθήκη τόσο για τον κινηματογράφο όσο και για τη λογοτεχνία. Από όλα τα βιβλία που έγιναν ταινίες, αυτή σίγουρα έχει μια περίοπτη θέση στις καρδιές μας για την ιστορία αλλά και την αρκετά πιστή απόδοσή της.

βιβλία που έγιναν ταινίες

Άννα Καρένινα (2012)

Στην ρωσική υψηλή κοινωνία του 19ου αιώνα, η αριστοκράτης της Αγίας Πετρούπολης Άννα Καρένινα εισέρχεται σε μια παράνομη σχέση με τον επιβλητικό Δούκα Alexei Vronsky που θα της αλλάξει τη ζωή.
Ένα από τα ομορφότερα βιβλία του Τολστόι αποδίδει τα ταμπού της κοινωνίας του 19ου αιώνα αριστουργηματικά. Αυτό το βιβλίο έχει αποδοθεί στην μεγάλη οθόνη περισσότερες από 4 φορές στην ιστορία του κνηματογράφου. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο έχουν λάβει η Γκρέτα Γκάρμπο (1935), η Βίβιαν Λη (1948), η Σόφι Μαρσό (1997) και η Κίρα Νάιτλι (2012) στην πιο πρόσφατη εκδοχή της.

 

Διαβάστε επίσης